STIL vill att alla människor ska ha rätt att bestämma i sitt liv.
Alla ska få representera sig själva.
Vi kallar det för självbestämmande.

Personlig assistans behövs 
för att alla ska vara självbestämmande.

Men lagarna som handlar om personlig assistans i Sverige
fungerar inte.
Därför vill STIL påverka politikerna
så att lagarna blir bättre.

Detta vill vi förändra:

  • Behovsbedömningen
    Vi vill förändra sättet
    när Försäkringskassan eller kommunen ska avgöra 
    hur många timmar assistans du ska få.
    De ska inte behöva undersöka 
    hur lång tid du behöver på toaletten.

  • Idag delar staten och kommunerna på ansvaret 
    för personlig assistans.
    Vi vill att staten ska ha ansvaret.
    Då blir det mera rättvist.
    Annars kan det bli olika regler
    på olika ställen i Sverige. 

  • Assistansersättningen ska öka 
    precis som andra löner och kostnader gör.

  • Gör FN:s konvention om rättigheter 
    för personer med funktionsnedsättning 
    till lag i Sverige.
    Personlig assistans är en rättighet
    enligt artikel 19 
    i den konventionen.