Lättläst om Corona

Alla pratar om Corona just nu.

Corona är ett virus som gör att man blir sjuk.

Sjukdomen heter covid-19.

Många blir bara lite sjuka.

Andra blir mycket sjuka.

Viruset smittar lätt mellan människor.

Viruset finns i många länder.

Viruset finns i Sverige och många blir smittade av Corona nu.

Därför är det viktigt att göra det vi kan för att stoppa smittan.

I den här texten får du som är arbetsledare eller assistent i STIL viktig information.

Det är bra om du läser den här texten ofta.

Det kan finnas ny information varje dag.

 

Skydda dig mot smitta

Många av STILs arbetsledare tillhör riskgruppen.

Riskgrupp betyder att det är större risk att bli allvarligt sjuk.

Därför är det viktigt att vi alla försöker skydda oss själva mot Corona.

Då kan vi hindra att Corona sprids till de som tillhör riskgruppen.

 

Tvätta händerna!

Det är viktigt att tvätta händerna noga med tvål och varmt vatten.

Tvätta händerna ofta och länge.

Varje gång ska det ta minst 20 sekunder att tvätta händerna.

Här kan du se en film som visar hur man gör: Tvätta händerna.

Om du inte har tvål och vatten kan du använda handsprit.

Det behövs ganska mycket handsprit på händerna för att det ska fungera.

Om du tar handsprit från en pump behöver du ta två till tre pumpningar.

Handsprit kan vara slut på apoteken och i affärer.

Du kan göra egen handsprit.

Här finns ett recept: Gör egen återfuktande handdesinfektion.

 

Här är saker som är bra att göra för att inte sprida Corona:

  • Undvika att röra ansiktet.
    Coronaviruset kommer in i kroppen via ögon, näsa och mun.
     
  • Nysa och hosta i armvecket eller i en pappersnäsduk.
    Släng pappersnäsduken efteråt.
     
  • Undvik stora folksamlingar.
     
  • Arbeta hemma om du kan.
     
  • ​​Gå eller cykla istället för att åka buss och tunnelbana.

 

Till dig som är arbetsledare i STIL

 

Informera dina assistenter

  • Informera dina assistenter om vad som är viktigt för dig.
     
  • Berätta för dina assistenter hur du vill att de ska göra.
    Du kan till exempel påminna om handtvätten.
     
  • Berätta att de kanske behöver arbeta mer än vanligt.
     
  • Berätta det för dina assistenter om du tillhör riskgruppen.
     
  • Fråga dina assistenter om någon av dem tillhör riskgruppen.
    Det kan vara bra för dig att veta.
     

Planera för bemanning

Folkhälsomyndigheten säger att den som är förkyld ska stanna hemma.

Karensdagen är borttagen.

Det behövs inte läkarintyg de första 21 dagarna.

Skolor och förskolor stänger.

Därför kommer många assistenter att vara sjuka eller hemma med sina barn nu.

Det är okej att göra schemaändringar med kort varsel nu.

Det är bra att skriva timavtal med andra personer som kan jobba för dig.

Ta kontakt med din arbetsledarpartner om du har frågor.

 

Tips för att hitta assistenter:

  • Kolla med gamla assistenter om de vill jobba.
     
  • Hör efter med personer som du känner.
     
  • I ReachMee kan du hitta assistenter som vill jobba.
     
  • Skriv och fråga på till exempel Facebook eller Instagram.
     
  • Samarbeta med andra arbetsledare som du känner.
     

Om du har symtom eller smitta:

  • Om du har symtom på coronaviruset ska du ringa till 1177.
    Följ deras instruktioner.
     
  • Kontakta din arbetsledarpartner eller växeln på STILs kontor.
    Vi måste tillsammans hitta lösningar.
     
  • Om kontoret är stängt ringer du jourtelefonen: 070-750 85 91.
     
  • Om du får Corona så måste du berätta för vården att du har personlig assistans. 
    Be vården berätta hur du kan skydda dina assistenter från smitta.
     
  • Du behöver också berätta för din arbetsledarpartner om du får Corona.
     

Till dig som arbetar som personlig assistent

Kontakta STILs kontor om du har frågor.

Telefonnumret är 08-506 221 50.

 

Många på kontoret jobbar hemifrån

Många på STILs kontor i Stockholm arbetar hemifrån nu.

Om du ska besöka STIL ringer du STILs växel först.

 

Här finns länkar till saker som är bra att veta:

Artikel uppdaterad:
2020.06.26