Ibland blir det inte som man har planerat. Det kan uppstå situationer och tillfällen då man inte har möjlighet att arbetsleda själv. Då har du möjlighet att få det där extra stödet om du behöver. Det är en tjänst som vi kallar samordnare.
Du kan anlita en samordnare när du är ny medlem och behöver medarbetsledare men ännu inte rekryterat en. Det kan vara när din medarbetsledare är ledig eller någon av er sjuk en längre tid. Det finns en mängd olika situationer eller tillfällen där du som arbetsledare kan behöva anlita en samordnare.
Så här går det till
Börja med att kontakta din arbetsledarpartner. Du och din arbetsledarpartner gör upp om vad samordnaren ska göra i din assistans och under hur lång tid. Samordnaren jobbar på ditt uppdrag och du har full insyn i vad samordnaren gör. Kontoret och din arbetsledarpartner finns alltid till hands för att ge dig stöd och bolla tankar oavsett om du anlitar samordnartjänsten eller inte.
Här är exempel på vad en samordnare kan göra:
- Lägga och ändra schema samt att ordna vikarier.
- Rekrytera assistenter.
- Redovisa tid och assistansomkostnader.
- Vid behov, arbetsleda dina assistenter i det dagliga arbetet och i sånt som kan uppstå.